Dag 23 ~ 21 mei: I escaped from Alcatraz

22 mei 2022 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Ik schreef gisteren toch over die twee oudere vrouwen die in de kamer zijn gekomen. Één daarvan is letterlijk verstrooid. Vrouw, wat the… doe je in een hostel? Ze laadt haar telefoon op in mijn verlengsnoer, dat mocht van mij. Vervolgens is ze haar telefoon kwijt, die dus aan het opladen is. Vertelt ze dat ze die dag al haar telefoon kwijt was. Had ze laten liggen ergens…

Vervolgens denkt ze om 23.15u dat het wel eens tijd is om te gaan slapen. Het licht is al een enige tijd uit, aangezien er in deze kamer maar één lamp is en iedereen een beetje op z’n telefoon zit. Sommige waren al in slaap gevallen. Ze doet maar, maakt lawaai en zoekt in haar koffer. Wat doet ze? Doet ze het algemeen licht aan. VRIENDIN! Hou op met mij hoor…

Vanochtend ben ik rond 08.00u opgestaan om me klaar te maken. Ik moest om 11.30u bij de Alcatraz landing zijn. Ik was natuurlijk alweer veel te vroeg klaar dus heb met mijn moeder gebeld. Daarna ben ik naar Pier 33 gelopen voor de ferry naar Alcatraz.

Alcatraz was zeer indrukwekkend. Het eiland is inmiddels overgenomen door zeemeeuwen en de natuur, maar de geschiedenis is prachtig! De audiotour is heel interessant om te horen en die cellen... My god… je zou er maar hebben moeten verblijven. MAARGOED... ze hebben het er zelf ook naar gemaakt hè! Er is ooit een ontsnapping geweest, waarbij 3 mannen nooit meer zijn teruggevonden. Mensen op de ferry die waren er van overtuigd dat zij dat ook wel konden. Ontsnappen van Alcatraz… YEAH RIGHT! Vanuit een actieve gevangenis, omgeven door koud water met haaien en dan “eventjes” naar de baai van San Francisco zwemmen. Ik ga graag de weddenschap met ze aan, betweters! Het deed me wel denken aan Prison Break, want de gevangenen zouden met lepels het ventilatiegat hebben uitgegraven en via het ventilatiesysteem zouden zij zijn ontsnapt. Sounds familiar… Michael Scofield die de ruimte achter z’n WC aan het uitgraven is en door de ventilatieruimte van de gevangenis loopt. Zou de ontsnapping van Alcatraz de inspiratie zijn geweest voor Prison Break? Er was ook een man, William G. Baker, die een gevangene is geweest op Alcatraz. Hij is inmiddels bijna 90 en leeft nog. Hij signeert zijn boek bij Alcatraz landing en je kan hem vragen stellen over zijn tijd daar. Heb ik niet gedaan, want aan de ene kant geloof ik het niet dat die man daar HEEL DE DAG zit om zijn boek te signeren. Ik heb ook even mijn beste vriend Google geraadpleegd en volgens Google woont de beste man in Ohio. Dat moest ik dan ook weer even googlen, maar Ohio ligt letterlijk aan de andere kant van Amerika. Aan de andere kant... ALS hij het echt was, dan was het wel interessant geweest. Kan je dat ook weer van je lijstje afvinken: ik heb gesproken met een gevangene van Alcatraz, check! ANYWAY… ik dwaal af. Zo gaat dat in mijn hoofd!

IMG_9713 (1)IMG_9702 (1) IMG_9727 (1)

Nadat ik van Alcatraz kwam ben ik gestopt voor eten bij In-‘N-out Burger. Ik ga bijna niet naar fastfoodketens die alleen in Amerika bestaan, waarbij er gebruikt gemaakt wordt van Amerikaans brood want dat is niet te eten. Wendy's bijvoorbeeld, enorm populair, maar hun burgers hebben gewoon een zure smaak van het brood. Tenminste zo heb ik dat in 2015 ervaren. Sindsdien natuurlijk nooit meer geprobeerd, maar ik geloof niet dat ik in dat stadium gegroeid ben. Dus ik had hetzelfde vooroordeel van In-'N-out burger. Totdat ik het afgelopen woensdag heb geprobeerd en OH MY GOD hun burgers zijn echt PHE-NO-ME-NAL! Zo lekker. Woensdag heb ik de cheeseburger gegeten, om te proberen of het wel echt lekker was. Dit keer koos ik de double-double cheeseburger! WAAAAUW, echt lekker! Nu kan in In-'N-out burger ook toevoegen op mijn tussenstops tijdens het rijden in plaats van alleen Mcdonalds. Ook heb het niet veel meer te rijden. Van San Francisco naar Santa Monica en van Santa Monica naar de luchthaven. Maar tussendoor kan ik In-'N-Out burger natuurlijk ook nog gewoon eten.

Terug in het hostel is er weer een nieuw persoon in de kamer gekomen. Caylin moest wisselen van kamer en in haar plaats is er iemand anders gekomen. Melanie, uit Duitsland. Ik heb m’n gestoomde buns van gisteren opgegeten en raakte aan de praat met een oudere man. Hij vond m’n boardingpass hoodie leuk en hij blijkt in Amsterdam te hebben gewoond. We hebben over sport gesproken, over onderwijs en reizen. Hij is op een soort doorreis. Hij moet een lezing geven op Stanford en daarna gaat hij naar huis. Ik heb altijd het idee dat mensen die lezingen geven op Stanford hele succesvolle mensen die in hotels blijven die de Universiteit voor ze heeft geregeld, maar hij blijft gewoon in een hostel…. Okee… ik weet ook niet wat hij voor lezing gaat geven hoor. Maar dat idee heb ik altijd, maar misschien moet ik ook maar van dat idee afstappen.

Morgen mijn officiële laatste dag in San Francisco en ik ga weer naar een honkbalwedstrijd, San Francisco Giants vs. San Diego Padres! Ik heb er zoveel zin in!

1. Mark:
    22 mei 2022
    Jaja, enkele bezoekers dachten dus ook Alcatraz te kunnen ontvluchten.
    Rustig naar Escape from Alcatraz kijken, dan piepen zij wel anders.
    Kan best dat Prison break geïnspireerd is door Escape from Alcatraz, zeker gezien de lepel methode. Denk het haast zeker.

Als Baker nu bijna 90 is, en Alcatraz al heel lang niet meer in gebruik is, dan zat hij er jong in, en niet lang gezeten zeker. Titel van Baker zijn boek??
    Anyhow, Alcatraz een "must do" bij visit SF.
  2. Lauren:
    22 mei 2022
    Zeker! Alcatraz moet je een keer gezien hebben
  3. Mark:
    22 mei 2022
    Stel Baker van 1932 (indien 90 in 2022).

Alcatraz in gebruik tot 1963.(59 jaar geleden).
    Baker uiterlijk tot zijn 31e gezeten.
    Lauren, de signeerder maybe een joker die zijn verzinselboek promoot, en niet de echte Baker.😅.
  4. Lauren:
    22 mei 2022
    Ik heb geen idee, maar ik geloof best dat het niet waar is. Wat moet een 90 jarige man uit Ohio ook heel de dag in de baai van San Francisco?
  5. Femke:
    22 mei 2022
    Goed om te lezen dat jij het bezoek aan Alcatraz ook zo bijzonder vond. Inderdaad een must see!
    Veel plezier bij de game !
  6. Lauren:
    Thanks! ❤️
  7. Els Vonk:
    22 mei 2022
    Hoefde je niet te blijven, gelukkig maar. Die cel zag er niet zo aangenaam uit.
    Veel plezier bij je honkbalwedstrijd morgen.
  8. Lauren:
    Haha nee… dankjewel❤️