Dag 21 ~ 19 mei: It's the final countdown

20 mei 2022 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Officieel nog 10 dagen en dan kom ik alweer naar huis. De tijd is aan de ene kant ontzettend hard gegaan, aan de andere kant is 10 dagen toch nog een best lange periode. Nu het einde van mijn reis nadert merk ik dat ik wel steeds meer de behoefte heb om naar huis te komen. Begrijp me niet verkeerd, want het was en is nog steeds een geweldige ervaring. Dit is de meest fantastische periode in mijn leven tot nu toe. HAHA, hoor mij nou... alsof ik al zoveel levenservaring heb opgebouwd... In dit leven dat pas 28 jaar aan de gang is, sjonge jonge... Maar de gedachte om naar huis te gaan vind ik ook wel fijn. De rust van een vaste plek, eigen bed en douche en normaal eten!

Vanochtend werd ik laat wakker joh, om 07.00u! WAUW dat is laat hee, als je bedenkt dat ik tot vandaag altijd tussen 05.00 en 06.00u wakker werd. Midden in de nacht kwamen er nog twee meiden in de kamer. We hadden dat niet verwacht, want check-in is officieel tot 22.00. Maarja het kan gebeuren dat je een keertje vertraagd ben. We schrokken wel even toen ineens mensen binnenkwamen. Één van hun had de hik in haar slaap ofzo, maar ze maakte echt een raar geluid. Dat was wel een beetje irritant, want ik werd er wakker van. Maar toen was het al 05.00u zag ik op mijn horloge. Grappig dat ik twee dagen geleden op een gemengde slaapzaal sliep met mannen, waar het helemaal stil was en ik nu in een vrouwen slaapzaal slaap en wakker wordt van geluid. Ik had het andersom verwacht.

Nadat ik rond 07.30u ben opgestaan ben ik gaan douchen. Die was nog erger dan gisteren. Het water was nu niet eens lauw te noemen en het straaltje is nog steeds zielig. Nee, de douche is echt teleurstellend. Ik heb m'n rijstwafels gegeten en ben weer naar Pier 39 gelopen, waar het nu een stuk rustiger was. Er waren echt maar 5 mensen. Het is leuk om even bij de zeeleeuwen te gaan kijken. Grappig gezicht! Ik ben nog even een souvenirshop ingelopen en ben toen naar "Umbrella Alley" gelopen. Natalie vertelde dat ze op internet had gezien dat er hier ook een mural is van 'Greetings van San Francisco'. Het is wel van een andere artiest dan mijn vorige murals, maar het was toch leuk om daar ook een foto te maken. Nu heb ik een soort serie.

IMG_9481 (1)

Daarna nam ik de beroemde “cable car” naar Union Square. Wij noemen een cable car gewoon een tram mensen… gekke naam! Het is hier wel echt een hele ervaring de tram. Door de steile hellingen van San Francisco is het echt een belevenis en aan het einde van de rit wordt de tram nog ouderwets omgedraaid om van richting te veranderen. Bij ons, in het moderne leven, loopt de conducteur gewoon van de ene voorkant naar de andere voorkant hahaha. Als je hier klikt, dan word je als het goed is doorverwezen naar mijn Facebook-pagina, waar ik een filmpje heb geupload van mijn rit in de cable car. Dan krijg je een idee van de steile hellingen.

IMG_9493 (1)IMG_9520 (1)

Bij Union Square heb ik gegeten en ging weer in de rij staan voor de tram terug. Wat ik niet snapte, want er stond echt een mega rij, is dat er wagons weg gingen met maar 3 mensen of gewoon leeg… REALLY?! En wij dan... Uiteindelijk heb ik 45 minuten in de rij gestaan, voordat ik terug kon met de cable car. Ik ben uitgestapt bij Lombardstreet. Dit is een straat waar een deel steil en zigzaggend naar beneden gaat. Ik ben helemaal naar beneden gelopen, want ik dacht dan kan ik een foto maken van onder naar boven, zodat je de weg ziet. Helaas, maar ook weer mooi, stonden alle bloemperken in bloei, waardoor je de weg nauwelijks ziet! Maar been there, done that. Lombardstreet kan ik ook weer afvinken van mijn lijstje.

IMG_9504 (1)IMG_9545 (1)

Ik was al heel de ochtend en een deel van de middag op pad en vond het toen wel weer even genoeg. Ik ben terug gegaan naar het hostel en heb even gebeld met Nederland. Daarna ben ik terug gegaan naar Fisherman's Wharf voor eten, een flatbread pizza. Dat was wel lekker. Precies genoeg. Terug in het hostel heb ik nog wat kleding gewassen en dat hangt nu in de kamer, want ik weiger nog kleding in de wasdroger te doen hahah!

Morgen heb ik ook nog een "vrije" dag, een dag die ik zelf kan indelen met wat ik wil. De bedoeling is morgen om over de brug te gaan lopen, naar 16th avenue tiled steps te gaan en Chinatown. Ik denk dat dan ook weer een groot gedeelte van de dag erop zit, dus daarna kijk ik nog wel waar ik wel of geen zin in heb

1. Els Vonk:
    20 mei 2022
    Bijna terug naar huis maar die ervaring nemen ze je niet meer af. Wederom mooie foto's.
  2. Lauren:
    Dankjewel! 🤗❤️
  3. Willie:
    20 mei 2022
    Leuk weer om te lezen. Mooi filmpje van die 'cable car'!
  4. Lauren:
    Thanks! 🤗
  5. Hanna:
    20 mei 2022
    Hopelijk heb je de crooked street gezien toen je in de cable car was. Het mooie van San Francisco is dat je als je eenmaal thuis bent en naar een Amerikaanse film kijkt de kans groot is dat je zegt, hé daar ben ik geweest 😄. De huizen in SF zijn bijzonder. Probeer die ook te bezichtigen als hé nog tijd hebt. Geniet ervan en de 10 dagen zijn zo om. Tijdens je reis terug naar Santa Monica zul je ook nog veel prachtigs zien. 👋
  6. Lauren:
    20 mei 2022
    Als u met de crooked street Lombardstreet bedoelt, dan wel. Als ik het Google kom ik uit op Lombardstreet, namelijk…
    Ja, ik heb begrepen dat de highway 101 een prachtige route is
  7. Hanna:
    20 mei 2022
    Ja klopt, Lombard street.
    En als je tijd hebt en het ligt op je route, check out Carmel-by-the-Sea, circa 2 uur van SF.