Dag 17 ~ 15 mei: De gevaarlijkste wegen van Amerika

16 mei 2022 - Groveland-Big Oak Flat, Verenigde Staten

Ik ben weer in California, de staat waarin ik ben begonnen en mijn reis zal eindigen. Onbewust ben ik al bezig aan mijn terugreis. MAAR daar gaan we nog niet aan denken, want het is dag 17 van de 31 dagen dat ik op pad ben, maar langzaam aan wordt het toch aftellen... ANYWAY, terug naar vandaag.

Vanochtend om 07.00u werd ik wakker en ben ik mij gaan klaarmaken voor de grote trip. Rond 08.00u heb ik uitgecheckt en ben ik gaan tanken. Als eerst ben ik vanaf het motel in Beatty naar een tankstation gereden in Mammoth Lakes (190 mijl). Dit was een rit van ongeveer 3 uur en 20 minuten. Mijn god, het leek wel alsof ik in het programma 'De gevaarlijkste wegen' terecht was gekomen. Ik moest door een of ander gebergte rijden. Nou, harder dan 20MPH kon je niet rijden. Kon wel, maar ik deed dat niet. Ik werd ook een keer ingehaald, haha! Het was een flinke uitdaging. Er was geen tijd om de aandacht te verliezen, want ik was zo gefocust op de weg. Soms reed ik een helling op en die was daarna zo diep dat ik pas bovenaan kon zien waar de weg naartoe ging. Het leek wel een achtbaan af en toe, alleen dan niet zo snel. Het ging gelukkig allemaal volgens schema.

Vervolgens reed ik naar een volgend tankstation in Sierra Village op 2 uur en 45 minuten rijden. Ook weer door een gebergte. Bij het tankstation aangekomen bleek dat ik niet eens kon tanken, want hij had alleen een soort die ik niet gebruik... gelukkig hoefde ik niet per se te tanken. Ik heb daar iets te drinken gekocht en een zeer korte pauze gehouden. Ik was wel echt klaar met al het rijden en al die gebergtes. Ik wilde snel naar het hostel toe. Dat was op ongeveer 1 uur rijden vanaf dat tankstation, dus ik heel gauw verder gegaan. Om bij het hostel te komen moest ik ook weer door gebergtes, hoge heuvels en diepe dalen, scherpe bochten etc... Om 15.30u kwam ik aan bij het hostel! I DID IT! Knap van mijzelf, maar ook knap van de auto. Het waren echt pittige stukken en je zal vooral van die grote auto's met veel meer kracht op de route. Soms had de auto wel moeite om vaart te maken op steile hellingen. Je voelde echt de weerstand en je hoorde de auto toeren maken om power te genereren. Gelukkig is het allemaal goed gegaan en zijn er geen lichtjes gaan branden in het dashboard. Ik was wel echt helemaal gaar na het rijden. Bij aankomst sprak ik met de man van het hostel en ik zei dat ik er net een rit van 7 uur op heb zitten. Hij vroeg waar ik vandaag kwam en ik kon het mij niet eens meer herinneren. Zo moe waren mijn hersenen!

Het hostel is een beetje apart, maar wel redelijk. Het heeft gekleurde bungalows met een "slaapzaal". Ik verbljif in het gele huis in een gemende slaapzaal dit keer. Een vrouwen slaapzaal was er dit keer niet. Ervaar ik dit ook een keertje. Het ziet er allemaal heel simpel uit, maar het is wel schoon. Het bed heeft een dun matras en is een beetje hard. Later kwam ik erachter dat het geen lattenbodem heeft, maar een plank. DUH dat het bed een beetje hard is, haha! De douche is okee. Ik deed het aan en het duurde even voordat er warm water uitkwam. Ik was bijna bang dat ik met koud water moest douchen, maar de douche had gewoon tijd nodig om op te warmen.

Bij het hostel aangekomen heb ik nog eens gevraagd over die reserveringen voor het park. Ik heb duidelijk niet goed gelezen, want de man van het hostel zei dat het vanaf 20 mei pas ingaat! Dat zou een gigantische meevaller zijn, want dat zou betekenen dat ik gewoon nog het park in kan zonder reserveringen. Wellicht dat het daarom ook "unavailable" was op de website, aangezien het nog niet nodig is... Morgen wil daar dus heen. Er zit een man in het hostel die al is geweest en hij zei ook dat ik gewoon erheen kon rijden. Hij adviseerde wel weer om vroeg te gaan, dus morgen rond 07.00u wil ik daarheen rijden. Het is weer een uur rijden. Sommige bezienswaardigheden zelfs 2 uur, maar wellicht eenmaal in het park kan je er makkelijker naartoe.

Ik heb gegeten bij The Pizza Factory naast het hostel. Ik had sinds vanochtend, na mijn rijstwafels, niks meer gegeten. Onderweg dacht ik wel een McDonalds tegen te komen. Die was ik ook tegengekomen, maar dacht verderop in de route er vast nog wel één tegen te komen. Ik was toen dus niet gestopt en ben er daarna geen een meer tegengekomen. Zodoende gebeurde het dus dat ik pas 's avonds at.Ik koos voor chicken wings en een kleine pizza.

Morgenochtend rond 07.00u wil ik dus naar Yosemite N.P. rijden en dan zie ik wel wat wel/niet lukt. Ik heb twee dagen de tijd om hier door te brengen.

1. Willie:
    16 mei 2022
    Petje af hoor! Zo'n stuk helemaal alleen rijden.... Heel herkenbaar met die weggetjes en het langzame tempo. Ooit zoiets gehad op Corsica. Vond ik toen ook intensief en wij waren nog met zn tweeën. Toen je ook nergens harder dan 30 km per uur. En eenmaal in bed was ik nog steeds aan het rijden 😅
  2. Lauren:
    Haha!
  3. Hanna:
    16 mei 2022
    Wat een ervaringen! Door jou verhalen ‘zien’ wij dit stukje van de USA ook. Geniet van het mooie zonnige weer. 😎 In the next big city, San Francisco, ligt de temperatuur tussen 12 en 16 graden en wisten de locals ons te vertellen dat de mist pas rond 12 uur wegtrekt. 😉
  4. Lauren:
    18 mei 2022
    Ik heb van iemand uit het hostel inderdaad begrepen dat er een mist hangt, maar dat hij wel goed weer had. Ik ga met meemaken de komende dagen!
  5. Els Vonk:
    16 mei 2022
    Jeetje, wat een spannende rit. Ik zou het angstig vinden. Weleens hoog gegaan in Spanje, maar dat vond ik wel eng. Ik reed niet, maar Cor, en die heeft hoogtevrees. Gelukkig niet zo'n end als jij gereden.
  6. Lauren:
    16 mei 2022
    Spannend vind ik het zeker en zeker na het tweede gedeelte was ik er wel klaar mee, maarja stoppen kon niet… dus we gingen maar door!
  7. Piet Vaan:
    Lauren Verstappen!
  8. Lauren:
    17 mei 2022
    Ik wacht op mijn F1 contract, denk dat ik deze week wel gebeld wordt.
  9. Marijana:
    16 mei 2022
    Super leuk programma hè, de gevaarlijkste wegen! Hahaha vanaf de bank dan.... stoere Lauren!
  10. Lauren:
    17 mei 2022
    HAHA vanaf de bank vind ik het ook hartstikke leuk om naar te kijken, maar pff ik had nog een vangrail enzo... maar ik vond het spannend!