Dag 5 ~ 3 mei: Scripps Coastal Meander & Sunset Cliffs

4 mei 2022 - San Diego, California, Verenigde Staten

Gisteren was een emotioneel zware dag, maar het deed mij ontzettend goed om alle motiverende en positieve berichten te lezen toen ik wakker werd! Werd ik toch weer een beetje emotioneel van, maar in de goede zin! Zo leuk dat jullie zo met mij meeleven en de appjes die ik krijg 😁

Vandaag ben ik pas laat op pad gegaan, zodat ik de momenten van de dag op elkaar kon laten aansluiten en de auto weer in de parking kon zetten als ik echt klaar was. Ik heb even rustig aangedaan en naar mijn eigen gemoedstoestand geluisterd. Waar had ik wel zin in en waarin niet, ondanks dat ik niet weet wanneer en of ik hier ooit terugkom.

Eerst ben ik te voet naar 7ELEVEN gegaan, dat was niet ver hoor, om de hoek haha. Ik herinner mij 7ELEVEN heel anders dan in 2015. Toen vond ik het namelijk erg leuk om daar te komen, ik kan mij herinneren dat wij daar vooral vaak grote bekers frisdrank haalde. Dat kan nog steeds, maar wat ik er verder zo leuk aan vond. Geen idee! Het is een soort supermarktje. Ik dacht daar wel wat te eten kunnen halen, maar er was niks wat mij lekker leek. Die voorverpakte dingen zien er niet heel smakelijk uit en ik weet nog van de vorige keer dat het brood hier niet te eten is. MOEILIJK, ben ik, vooral met eten wat ik niet ken. Iets met 'Wat de boer niet kent...' Ik ben verwend met het heerlijke Nederlandse brood! Ik ben naar een hele grote supermarkt gelopen hier in de buurt. Ik heb rijstwafels en pindakaas gekocht, zodat ik tenminste kan ontbijten, en voor vandaag bananen.

Vandaag in de auto even de tijd genomen voor Apple Carplay. Wat een uitkomst! Ben helemaal blij met dit luxe karretje. Hieronder kunnen jullie mijn bolide bewonderen!

IMG_8669 (1)IMG_8673 (1)IMG_8672 (1)IMG_8663 (1)IMG_8665 (1)

Ik ben vandaag teruggegaan richting La Jolla. Daar in de buurt heb je  Scripps Coastal Meander en Sunset Cliffs. Dat was ik gisteren helemaal vergeten te doen. Gelukkig had ik vandaag de tijd om dat alsnog te doen. De dierentuin heb ik overgeslagen. Ik vond $60,- voor een tickets iets te veel van het goede. Ik ga wel naar Blijdorp als ik terug ben ❤️ Ik heb nog wel een tussenstop gemaakt na Sunset Cliffs bij IHOP! Lekker pannenkoeken gegeten 🥞 Ik had een small stack (3 pannenkoeken) maar oh my god... wat eten Amerikanen veel. Ik kreeg het met moeite op. Vanaf IHOP eerst even getankt, want de tank was half vol. Ik voelde me zo dom, want het lukte eerst niet… iemand moest me komen helpen! Maargoed nu snap ik hoe het hier werkt 😅 Ik weet eigenlijk niet zo goed wat er misging, maar het lukte niet, haha!

IMG_8683 (2)IMG_8678 (1)IMG_8717 (1)

Eigenlijk wilde ik vanaf IHOP  naar Balboa Park en de San Diego Mural, MAAR Google Maps deed het niet. OH MY GOD! Ik zag alleen mn blauwe icoontje bewegen en verder kon ik geen route kiezen. Wat nu? Rustig nadenken Lauren! Allereerst moet ik richting de snelweg 'Interstate 5 (I-5)'. Op de kaart kijken welke weg ik af moest rijden, maar toen kon je twee kanten op: North of South... Welke moet ik nu hebben? Even een plekje zoeken om de kaart te kunnen bekijken. Toen ik naar La Jolla reed vanochtend ging ik over I-South. La Jolla was in tegenovergestelde richting van mijn startpunt. Zou ik dan nu over North moeten gaan? Of toch weer South. Ik koos voor North, maar herkende helemaal niks… WEER van de weg af. Opnieuw kijken, moet ik dan toch naar South? Op de kaart zag ik dat blauwe balletje en ik zag dat ik naar beneden moest. Okee, we proberen South. Ik weer de weg op en keek met een schuin oog naar dat balletje. Het bewoog naar beneden. YES ik zit goed! Ik herkende een afslag en daarna ook de weg naar het hostel. Gek eigenlijk dat ik in het buitenland wel herkenningspunten heb en de weg weet te vinden. In Rotterdam kan ik de weg niet eens vinden, haha HOE DAN?!

Op weg naar de parking, maakte ik nog een foutje. Ik ben ergens afgeslagen waar het niet mocht, want ik had één van de vele bordjes gemist. Oeeeeps! Ik denk sowieso dat de autmobilisten mij raar vinden, want zal vast al een aantal dingen hebben gedaan die eigenlijk niet horen... Ze moeten hier ook gewoon goede belijningen maken, duidelijk aangeven dat, als je rechts rijdt, je niet direct op een EXIT ONLY rijdt en je dus last minute nog moet wisselen... PFF! Ingewikkeld hier. Zo zie je maar hoe verwend je bent als de infrastructuur in jouw eigen land wel goed geregeld is. MAAR het was al een hele heldendaad om ouderwets de weg te vinden met intuïtie, borden en een (digitale) kaart 😂 Genoeg voor vandaag, even rusten en de auto in de parking!

Helaas heb ik daardoor Balboa Park vandaag niet gezien en de Mural ook niet, want het was al half 5 toen ik terugkwam in het hostel. Jammer dan. Ik ben allang blij dat ik geen mental breakdown kreeg, zoals gisteren! Terwijl de weg “kwijt” zijn in een onbekend land misschien veel erger is dan die dingen die me gisteren zo zwaar vielen. Heel raar hoe ik met dingen omga, I know!

Misschien morgen voordat ik naar Arizona vertrek nog even kijken of ik naar die mural kan gaan. Die wil ik eigenlijk wel echt graag zien!

Eigenlijk had ik niet zo’n trek, maar ben toch naar Claim Jumpers gereden voor mijn steak. Anders eet ik niet genoeg en met de hoeveelheid spanning die ik ervaar moet ik goed voor mezelf zorgen hahaha! Maar oh my god… die refill en de grootte van hun glazen. Je krijgt spontaan diabetes!

IMG_7890

Terug in het hostel gedoucht, foto’s bewerkt en m’n spullen opgeladen. Morgen ga ik naar Phoenix, Arizona. We verlaten ‘the Golden State’ en gaan naar ‘Copper State/Grand Canyon State’. Ik heb een hotel geboekt MET parking en ontbijt. Zodat ik niet naar eten hoef te zoeken 's ochtends en de auto niet in een andere staat hoef te parkeren. Ik leer snel he 😉 Het is wel ME-GA lang rijden, meer dan 5u. Maar heb al gekeken waar ik tussenstops kan maken 😃💪🏽 Morgen wordt weer een zeer spannende dag 1) ik moet heel lang rijden en 2) ik ga naar een andere staat. Als ik aankom ga ik ook niet veel meer doen dan relaxen in het hotel. Eventjes wat comfort en luxe voor mijzelf. Dat heb ik wel verdiend!

1. Mark:
    Hoi Lauren,

Het zal jou prima afgaan. No worries. Eerste 2 car dagen goed om te wennen. Afslag gemist lekker rustig blijven, en op een plek effe oriënteren. Na de USA experience zul je Automaat ideaal vinden. Voor de trip ideaal hoe je niet hoeft te schakelen.
    USA interstates: even nr East/West, oneven North/South.
    Ook al heb je navigatie, neem de gratis kaarten bij Tourist centre (als nog gratis.)
    Als je ergens bent en dan afvraagt moet je north of south , east of West dan kun je altijd snel op de kaart zien waar je bent, en weet je wat te doen.
    Ritten van 5 uur vrij normaal. Neem idd je breaks. Ben benieuwd of jij richting de Gran Canyon toevallig langs Bedrock city (Flintstones) komt.

Ik heb jouw App nr niet in case ik jou snelle tips zou kunnen geven.
    Weet niet of jij later vanuit Canyon area richting Las Vegas gaat. Kun je via Boulder city de Hooverdam checken, en door naar Las Vegas. Vanuit Las Vegas natuurgebied Valley of Fire ook mooi.
    Okidoki, wordt te lang. Geniet van de rit.
    Als je in de ochtend een rap goed ontbijt wenst, weet ik niet of Sizzler nog wat is.

Een fijne dag op de woensdag, drive relaxed and safe.
    P.s. Vraag me echt af wat het 1e tankprobleem was.😅
  2. Joyce:
    4 mei 2022
    Ja ja Lauren, al doende leert men. USA is niet altijd zoals je die site op TV. In de jaren dat ik daar heb gezeten heb ik dat ervaren. Maar goed niet opgeven en doorgaan. Leuke trip, wij hebben dezelfde trip vaker gemaakt. Eenmaal die richting op kun je misschien Havesu bezoeken. Leuke ervaring en kun je naast de Engelse brug (die steen voor steen van Engeland naar USA is verhuisd) bekijken, maar hartstikke leuk de waterval zien. Havesu Falls.
    Zo niet geniet flink en ga op onderzoek uit. Don’t sorry, you van do it all!!!
  3. Els Vonk:
    4 mei 2022
    Leuk verslag. Wat dat vele eten betreft, dat herken ik wel. Zowel met ontbijt als het avondeten. Ik was met Cor in 2009 in New York. Bij het ontbijt, daar konden we zelf kiezen. Dat was bij de reis inbegrepen. Het avondeten moesten we reserveren. We kregen een gigantisch bord vol. Dit konden we beiden niet op. Voor het eerst van ons leven iets laten staan. De andere dagen maar eten gekocht in een zaak waar alles vers was. Zelf opscheppen, en kiezen. Het is geen wonder dat iedereen daar zo dik is.
    De infrastructuur daar is ook slecht. Dat merkten we aan de straten, en wegen die er slecht uitzagen. Zo slecht voor zo'n land, waar je denkt dat alles zo goed geregeld is.
    Je hebt weer mooie foto's gemaakt. Je hebt een mooie auto. Geniet van alles wat op je pad komt
  4. Lauren:
    7 mei 2022
    Hee Els, de grootte van de maaltijden hier! Niet normaal. Ook het prijsverschil tussen gezond en ongezond…
    De wegen zijn heel slecht hier, veel gaten of oneffenheden in de weg. Je zou denken dat Amerika een groot en rijk land is en dat dat wel in orde zou zijn.
  5. Mark:
    4 mei 2022
    Oja, maybe handige tip(navigatie).
    De autonavigatie zal je niet gebruiken (rekenen dagprijs), maar maybe op jouw eigen navigatie ook in te stellen als je er meerdere dagen op zelfde adres logeert.
    Op dat moment jouw logeeradres als "Home" instellen.

Als je aan het eind van de dag ergens bent en uitgezwierd bent,dan enkel "Home" kiezen, en je rijdt feilloos richting Hostel of hotel.
    Geen verdwaal act meer.😆