Dag 7 ~ Next stop: Xpujil

3 augustus 2023 - Xpujil, Mexico

Vandaag hebben wij eigenlijk niks anders gedaan dan rijden…

Rond 09.00u verlieten wij het Tecnohotel in Valladolid. Ik wilde geld opnemen en Paulien moest geld wisselen. Toen dat eenmaal was gebeurd reden wij rond 10.00u echt de stad uit richting Xpujill.

Nadat ik 2u had gereden kwamen we aan in Felipe Carillo Puerto. Daar hebben wij even een korte tussenstop gemaakt. Bij een lokaal eethuisje hebben wij taco’s gegeten. Dat was nog best wel lekker! Deze tussenstop duurde niet langer dan 30 minuten en toen heeft Paulien gereden naar een tankstation in Bacalar. Dat was ook ongeveer 2 uur. Daar hebben we weer gewisseld en heb ik de laatste anderhalf uur gereden.

Onderweg hebben wij zoveel wegwerkzaamheden gezien, bizar rijgedrag van mensen en kamikaze inhaalacties! Tot 3 naast elkaar inhalen, terwijl er kans is op tegenliggend verkeer… Uhm… dat kan blijkbaar hier!

Ons hotel was wat moeilijk te vinden en Xpujil is een godvergeten gat. De gaten en geulen in en langs de weg zijn niet te zuinig! Echt wel even goed kijken. Gelukkig overnachten we hier alleen. Wij kregen huisje nummer 6 als eerste, maar toen ik daar binnenkwam liep er een mierenkolonie langs de muur, zo richting één van de bedden. Dit vond ik onprettig, dus toen hebben wij gewisseld van huisje. Huisje 7 leek op het eerste gezicht beter dan huisje 6.

Net zoals in alle andere steden hebben zij hier ook letters. Drie keer raden wat ik heb gedaan…

Wij besloten bij het hotel te eten. Bij het eten kozen wij voor de patat en salade, zodat wij een beetje groente binnenkrijgen. De salade bestond uit één plakje tomaat en één plakje komkommer en een handje sla, HAHA! De kip die ik had gekozen was ook niet heel lekker…

In de avond was er nog een wesp in onze kamer. Zo heldhaftig als ik ben heb ik het doodgeslagen met alle kracht die ik bezit toen het op de grond liep. Mij niet bellen, slapen met een wesp op de kamer…

Morgen gaan we naar Calakmul en daarna direct door naar Bacalar.

1. Nevi:
    3 augustus 2023
    Je durft daar te rijden zeg! Ze hebben geen regels zoals in Nederland hahahahaha
  2. Lauren:
    Haha vast wel, alleen de lokale bevolking houdt zich daar niet aan! Ik merk dat als je meegaat met de rijstijl van de bewoners dat het wel gaat. Vasthouden aan voorrangsregels heeft hier geen zin HAHA
  3. Els Vonk:
    3 augustus 2023
    Nog wel wat gezien na zo'n lastige rit? Wees voorzichtig, en een goede reis verder.
  4. Lauren:
    Hee Els, onderweg vooral veel groen landschap in tegenstelling tot de VS waar je soms kilometers door droge vlaktes rijd. Verder is hier in Xpujil niet veel. Het is echt alleen een overnachting, zodat wij naar Calakmul kunnen.
  5. Els Vonk:
    3 augustus 2023
    Top, dat het onderweg zo mooi is. Geniet er maar van.