Dag 3 ~ Zwemmen met Walvishaaien

30 juli 2023 - Isla Mujeres, Mexico

Vannacht heb ik echt slecht geslapen. Wij waren best wel moe, dus gingen vroeg op bed liggen. Rond 01.00u werd ik wakker en sindsdien heb ik elk uur op de klok voorbij zien komen.

Vandaag hebben Paulien en ik allebei andere dingen gedaan. Ik had een tour geboekt om te gaan zwemmen met walvishaaien. Paulien ging het eiland verkennen.

Ik had mijn wekker om 06.45u gezet. Ik moest om 08.00u verzamelen bij de pier, maar ik wilde voldoende tijd hebben om mij klaar te maken. Zonder eigen badkamer is het toch even kijken of er wel iets vrij is. Ook had ik dan ruim de tijd om nog even te bellen met Nederland.

Het was 5 minuten lopen vanaf het hostel naar de pier waar wij moesten verzamelen. Om 08.00u moesten wij allemaal verzamelen en ik denk dat wij om 08.30u op de boot waren. Wij waren met een groep van 10 mensen, 3 Italianen, 3 Nederlanders en 4 Amerikanen.
De heenreis ging best wel goed tot ongeveer 10 minuten voor wij bij de walvishaaien waren. Toen begon ik mij lichtelijk misselijk te voelen. Wij mochten twee keer springen in koppels van 2. Ik was gekoppeld aan een Amerikaanse man, David. Aardige man en veel gepraat over reizen. Hij is speciaal voor 3 dagen naar Mexico gevlogen om te zwemmen met walvishaaien.

De eerste duik was heel leuk, maar ik moest hard zwemmen achter de walvishaai aan! Terug op de boot dacht ik: ik neem even een blikje frisdrank voor de suiker.
Het hielp niet dat de boot door stilstand alleen maar meer begon te deinen. Ik lag in een soort foetushouding achter op de boot te wachten op mijn tweede sprong.

Iedereen dacht dat ik niet zou gaan, maar ik ging toch! JOE, ik ben daar niet voor niks. Deze duik lag ik beter in het water en had ik beter zicht op de walvishaai. Er was afgesproken dat er minimaal 2m afstand werd gehouden, maar soms kwamen de haaien zelf dichterbij. Ik heb toen wel goede beelden kunnen maken! (zie video’s of Facebook). Halverwege de duik ging het mis. Ik voelde me benauwd en misselijk worden, dus ik ging snel naar boven, deed het masker af en dat blikje frisdrank kwam er direct uit…

Mijn guide vond mij en ik moest op m’n rug liggen en werd als een lijk naar de boot teruggevoerd, HAHA! Ergens onderweg naar het vaste land moest ik nog een keer overgeven. De rest van de boottrip heb ik in foetushouding op de achterkant van de boot gelegen. Wij hebben nog even een tussenstopje gemaakt bij Playa Norte, een wit zandstrand. Hier ben ik nog wel even met de groep het water in geweest. Mijn partner van de dag zei nog tegen mij dat hij het knap van mij vond en dat ik iemand ben die doorzet! Aardig van hem :)

De Nederlandse mensen op de boot hebben ook nog op mij gelet en dat was heel aardig. Het was een stel en die mevrouw bleef bij mij zitten en hield in de gaten of alles goed ging. Zij vroegen aan het einde ook nog of zij mee moesten lopen naar mijn verblijfplek, maar ik gaf aan dat niet nodig was!

De rest van de dag hebben wij het erg rustig aan gedaan! Beetje dobberen in het zwembad en liggen op bed. Gelukkig ben ik vrijwel direct terug op het vaste land ook hersteld van het zeeziek zijn… Ik heb eerst een eierkoek gegeten, een sultana en toen dat goed ging een kleine lunch.

’s Avonds heb ik dan eindelijk iets Mexicaans gegeten, de kip taco’s waren erg lekker! Tijdens het eten werd ik wel ineens heel erg moe en kreeg ik wat last van m’n keel, een beetje uit het niets. Ik denk dat m’n keel een beetje geïrriteerd is door vanmiddag haha!

Het was vandaag opnieuw een heel avontuur! Ik ben heel blij dat ik de keuze heb gemaakt om te gaan zwemmen met walvishaaien! Ik kan weer iets afvinken van m’n bucketlist. Dit was opnieuw een kans waarvan ik het niet voorbij wilde laten gaan. Dat ik (een beetje) ziek werd neem ik maar voor lief! Ik had weer een goed verhaal om te vertellen, HAHA!

Morgen staat in het teken van foto’s maken voor “de gram” (nee grapje!) en met een golfkarretje over het eiland rijden.

Hopelijk slaap ik vanavond beter na de avonturen van vandaag.

Hasta mañana!

1. Marianne:
    30 juli 2023
    Jeeeee wat gaaf Lauren!!!
    En echt stoer om door te zetten 👏
    Prachtige opname!!
    Nog veel plek, gaat vast lukken. Ciao.
  2. Lauren:
    Dankjewel! 🤗
  3. Mark:
    Nou Lauren,

Top ervaring, en nu heb jij ook ervaren hoe "zeeziek" worden aanvoelt toch?
  4. Lauren:
    Zeker!
  5. Els Vonk:
    30 juli 2023
    Knap hoor, door het zeeziek zijn toch doorzetten. Petje af! Benieuwd naar je nieuwe avontuur.
  6. Lauren:
    30 juli 2023
    Het volgende echte avontuur word de huurauto ophalen en richting de cenotes en Maya tempels
  7. Els Vonk:
    30 juli 2023
    Leuk avontuur. Het zal best indrukwekkend zijn.
  8. Lauren:
    Zeker weten!
  9. Nevi:
    Super stoer weer!
  10. Annemiek:
    30 juli 2023
    Toppertje, zeeziek en toch door.😜
    Het filmpje was fantastisch en je hebt het toch maar mooi gedaan🤩
  11. Lauren:
    2 augustus 2023