FINALE

13 augustus 2023 - Capelle aan den IJssel, Nederland

Na 8u en 34 minuten kwamen wij aan op AMS. Het was best druk bij de paspoortcontrole en onze bagage kwam als één van de laatste de band op, MAAR gelukkig was het er!

Mexico, bedankt voor 17 dagen gezelligheid. Na 17 dagen, 3 provincies (Yucatan, Campeche en Quintana Roo) en ruim 1.400km op de teller is het tijd om Mexico weer te verlaten en het leven in het pittoreske Capelle aan den IJssel weer op te pakken. Zoals elke reis is het er weer één met nieuwe ervaringen, verrijkingen van het leven en leermomenten. Al met al was het echt een hele leuke reis, waarin ik weer veel leuke dingen heb gedaan en veel mooie dingen heb gezien.

Voor het eerst zijn Paulien en ik:

- langer dan 7 dagen met elkaar op reis geweest.

- Buiten Europa geweest.

- Hebben Paulien en ik een rondreisje gemaakt. Normaal gaan wij een weekje Europa. Je blijft de hele periode op één plek en vanuit daar doe je dagtripjes, ga je naar het zwembad of naar het strand. Dan is rondreizen met een huurauto, 17 dagen, toch wel heel anders. Het is goed dat er momenten zijn geweest dat wij beide andere dingen zijn gaan doen. Bijvoorbeeld, ik met mijn walvishaaientour en zij met een bezoek aan de ruïnes. Zo houd je een goede balans.

Mij hoogtepunten deze reis:

Het grootste hoogtepunt was in de Golf van Mexico zwemmen met wilde walvishaaien. Dat je natuur van zo dichtbij mag en vrij kan beleven, PRACH-TIG.

Natuurlijk het bezoeken van de Chichén Itzá is er ook één. Ik kan weer een wereldwonder van mijn lijstje afvinken!

Het verblijf in Bacalar, WOW! Mocht ik ooit terugkomen naar Mexico voor alleen maar relaxen (zal niet gebeuren, want ik heb het ontspanningsvermogen van een garnaal) dan zou ik daar naar terug gaan! Pure verwennerij!

Er waren nauwelijks downs deze reis en als die er al waren ging het om hele kleine dingen.

Het verblijf in Xpujil was voor mij een down. Er was niks beters te boeken, dus wij moesten het daarmee doen, maar dat wij in de ochtend bijna ons bed uit sprongen om aan te kleden en te vertrekken zegt genoeg.

Zij weten het toerisme wel uit te buiten op sommige punten. Voor Chichén Itzá moest ik extra betalen om te filmen met mijn GoPro, terwijl filmen met telefoon/fotocamera wel is toegestaan… Mijn statief mocht niet mee en moest in een locker waar ik OOK weer voor moest betalen…

Dat wij moesten betalen voor parking in Tulum was ook iets minder. Er stonden nauwelijks auto’s in de garage en wij hoefden ook geen nummerplaat door te geven, dus of het echt gecontroleerd werd vragen wij ons nog steeds af… MAAR better safe than sorry!

Het rijden in Mexico ging echt heel goed en makkelijk! Alle strenge verkeersregels die Nederland kent kan je overboord gooien hier en meegaan met de flow van de locals is het beste. De afstanden waren ook korter ten opzichte van de afstanden die ik vorig jaar heb gereden. Waar ik gemiddeld 4/5u alleen moest rijden en meerdere keren moest stoppen, waren het nu ritjes, samen, van gemiddeld 2/2,5u met uitzondering van Xpujil/Calakmul.

Een aantal dingen die me wel opvielen hier in Mexico:

Vrijwel alle hostels/hotels, behalve in Tulum, hadden GEEN lift. Ik kan je wel vertellen dat een koffer van 20kg dan ineens heel groot, lomp en zwaar is. Lekker traplopen te lopen met je koffer… WHY?

Ik dacht dat Mexico, Noord-Amerika, goede voorzieningen zouden hebben. Normale waterdruk, warme/koude douches, goede toiletvoorzieningen. Ik had wel verwacht dat Isla Mujeres en het binnenland iets minder voorzien zouden zijn, dat vond ik ook niet erg. Maar het verbaast me wel dat er hier niet altijd toiletpapier in het toilet gegooid kan worden, om verstoppingen te voorkomen…

Bedankt Mexico, bedankt Paulien en tot de volgende avontuurlijke reis!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Mark:
    14 augustus 2023
    Nou Lauren,
    Weer een mooie ervaring rijker geworden, en altijd goed om de horizon te verbreden.

Nu bijkomen, er weer tegenaan, en de next destination uitkiezen voor 2024.

Keep on enjoying la vida.