Dag 4 ~ 2 mei: Een zware dag...

3 mei 2022 - San Diego, California, Verenigde Staten

Vandaag had ik een moeilijke dag. Ook die dagen zitten er soms weleens tussen. Ik geniet echt wel van alles wat ik doe en meemaak, maar tegelijkertijd overvalt het me soms dat ik alles alleen moet doen, overal alleen aan moet denken en ervoor moeten zorgen dat alles goed verloopt. Dat geeft soms wat spanning en ik ben een zeer onzeker persoon, dus ik zie al gelijk allemaal beren op de weg... Vandaag had ik zo'n dag. Vandaag vond ik in veel opzichten onbewust toch een spannende dag. Het begon met het uitchecken in het hostel en het ophalen van de huurauto. Ik ben om 07.00u opgestaan, ben gaan douchen en heb alles ingepakt. Ik moest m'n linnen van het bed halen en beneden in de lobby kon ik mijn spullen gratis achterlaten tot 13.00u. Daarna ben ik vertrokken richting de luchthaven om de huurauto op te halen.

Dacht je goed voorbereid te zijn met je tapcard (Amerikaanse OV-kaart) was het leeg toen ik de bus instapte, maar ik mocht toch meereizen! Toch baalde ik ervan dat die kaart leeg was. Okee jammer kan gebeuren en daklozen reizen ook voldoende gratis, maar toch deed dit mij meer dan zou moeten... Gelukkig was de overstap een gratis shuttle bus vanaf halte Aviation naar LAX. Bij de halte voor de shuttle kwam ik een mevrouw tegen en die vertelde mij dat de huurorganisatie de laatste tijd slecht in het nieuws is en dat het vaak onduidelijk is waar je moet zijn. Dat zij weleens heeft meegemaakt dat mensen huilend op zoek waren naar waar zij hun huurauto moesten halen. Lekker zwaarmoedig! MAAR ze was wel heel behulpzaam en wist precies waar ik moest zijn en heeft het voor de zekerheid aan de chauffeur gevraagd! Echt heel aardig.

Ik mocht zelf een huurauto kiezen. Ik moest naar zone #3 lopen en daar mocht ik zelf een auto uitkiezen. Ik heb gekozen voor een Ford Fiesta SE, reageert super fel op zowel rem als gas. Mooie, luxe wagen hoor. Achteruitrijcamera, bluetooth link met mijn telefoon. Ik helemaal blij dat ik lekker mijn eigen muziek kan luisteren. Later kwam ik erachter dat ik zelfs CarPlay heb, maar daarvan raakte ik helemaal van slag. Ik weet niet eens wat CarPlay is, maar mijn display veranderde ineens in een iPhone layout. Dus volgens mij kan ik ook mijn navigatie doen op mijn display in plaats van op mijn telefoon. Ik moet dat nog eens even goed uitzoeken, want ben deze luxe allemaal niet gewend joh! Zo'n fancy autootje heb ik thuis niet hoor... ik heb niet eens een auto thuis HAHA! Zal binnenkort even een foto maken zodat jullie my ride for the roadtrip kunnen zien!

Het rijden naar het Santa Monica hostel ging supergoed! Het systeem hier is heel anders dan in Nederland. Als je naar rechts wilt, dan kan dat gewoon bij een rood stoplicht. Als er staat "no turn on red", dan mag het weer niet en zo zijn er nog meer verwarrende regels. Ik ken de regels niet, dus ik wacht gewoon altijd op groen licht, totdat er iemand toetert en dan ga ik, haha! Wat ook niet van toepassing is is rechts/links rijden. Hier is het meer een 'stay in your lane' principe. Van alle kanten word je ingehaald. Ik moest ook nog even wennen aan een automaat. Je wilt niet weten hoe vaak ik op de rem heb getrapt en met mijn andere voet zocht naar de koppeling... die er niet eens is in een automaat! HAHA, te komisch voor woorden! Ik was binnen 25 minuten bij het hostel terug met de auto. De afgelopen dagen had ik natuurlijk alles met OV gedaan, dus je kan je voorstellen dat ik mij zo snel als Road Runner voelde, beep beep!

Bij het hostel aangekomen gauw mijn koffer gepakt, ingeladen en het thuisfront laten weten dat ik gepakt ben om te vertrekken naar San Diego. In Amerika heb je tolwegen, maar die wilde ik zoveel mogelijk vermijden. Ik dacht dat te hebben aangeklikt, maar ben per ongeluk toch over een tolweg gereden. Dus moet even kijken hoe ik dat moet betalen… want het was een very moderne tolweg. Online payment... hallo! Wie betaalt er nog tol met muntjes? Dat is zo prehistorisch, HAHA! MAAR... ook hier baalde ik van, want ik dacht juist vooraf goed te hebben aangeklikt dat ik de route zonder tolweg wilde. Ik had zo'n voorgevoel dat tolwegen mij moeilijkheden zouden opleveren. Helemaal, omdat ik deze dus online moet betalen EN binnen 5 dagen, ander krijg ik een 'penalty'. Opzich weer geen ernstige zaak, maar toch voelde het vandaag als een enorme tegenslag...

Bestemming: La Jolla Cove, een kleine baai en een broedplaats van wilde zeeleeuwen. Ik zag een aantal surfers, maar ik begreep dat La Jolla Cove bekend staat om het duiken/snorkelen/surfen/kanoën. Ik hoop ergens in m'n roadtrip ook nog zoiets te kunnen doen! Na het rijden van het hostel in Santa Monica naar La Jolla Cove, 127 miles/ongeveer 204 kilometer (ruim 2 uur rijden), was ik best wel moe. Aangekomen bij het hostel in San Diego bleek dat ik nergens in de buurt gratis kon parkeren. Het dichtstbijzijnde was 20min. lopen of in een public parking. Ik wist niet goed wat te doen en belde thuis, midden in de nacht op. Ik heb besloten te betalen voor de public parking, want daar staat de auto aan de overkant van het hostel… Ook dit ervaarde ik als een enorme tegenslag. Omdat ik een huurauto heb vond ik het wat onveilig om het zo ver weg neer te zetten, alleen maar omdat het gratis is. Aan de andere kant baalde ik er weer van dat ik tegen betaling de auto ergens kwijt moest en er niet over na had gedacht om bijvoorbeeld een hostel te boeken met parkeergelegenheid... Les voor alle volgende verblijfplaatsen!

IMG_8561 (1)IMG_8619 (1)IMG_8603 (1)IMG_8630 (2)

Ik heb besloten niks meer te doen voor vandaag en te gaan eten. Ik heb gegeten bij Rustic Roots en koos voor de “Rustic Fried Chicken”. Ik dacht dat het wel met 'sides' was, maar het waren letterlijk 2 hele grote stukken 'Fried chicken' met andijvie in een cremesaus en een zoet gebakje. Rare combinatie achteraf gezien, haha. Het was wel te doen. Terug in het hostel ben ik gaan douchen en heb mijn foto’s bekeken en dit reisverslag geschreven.

IMG_7822

Morgen een nieuwe dag! Dan ga ik alles doen met de auto voordat ik het weer parkeer in de public parking. Ik wil graag naar Balboa Park en misschien naar de dierentuin! Vandaag was ik ook iets vergeten te doen bij La Jolla Cove in de buurt. Misschien rijd ik nog terug, maar misschien ook niet. Morgen wil ik kijken of ik ergens steak kan gaan eten! Daar heb ik echt trek in en het lijkt me typisch Amerikaans maar ben het nog niet veel tegengekomen. Ik heb al gekeken naar hotels MET parkeergelegenheid, dus die ga ik boeken voor de volgende locatie, Phoenix, Arizona!

Ik ben uitgeput. Slaap lekker!

1. Mark:
    3 mei 2022
    Lauren don't worry. Na deze trip ben je geheid van jouw onzekerheid af. Er zaten deze dag sowieso "lessons learned" in, maar usa is cool drivong holiday. Jij hebt geen AAA boekje bij jou? Op jouw routes genoeg 6 motels en anderen allen met eigen gratis parking.
    Deed dit soort ritten al in 1991en toen all met kaarten. Navigatie bestond nog niet.
    Op highway kunnen afslagen soms ook links van de highway zijn.
    Maybe Seaworld San Diego iets indien Orca's je boeien. Idd makkelijk indien jij de trip met iemand samen zou doen (de ervaringen delen, klankbord), maar dit wordt een onvergetelijke ervaring.
    Doe lekker jouw ding. Oja, let op jouw snelheid, want de yanks kunnen jou sneeuw pakken. Soms langs de highway Police cars met dummy poppen, maar niet altijd a dummy. The desert highwaytrip nice experience. Enjoy your trip. Doeiiii.
  2. Lauren:
    3 mei 2022
    Het waren inderdaad lessons learned! Nee geen boekje bij mij. Ik voel mezelf nogal modern, dus doe alles met m’n telefoon/internet!
    Bedankt voor de tips. En over de snelheid, dat komt wel goed! De auto heeft ook cruise control en die stel ik net onder de maximale snelheid in 😁
  3. Melissa:
    3 mei 2022
    Lieve Lauren, ook zulke dagen zitten erbij. En het is meer de onzekerheid in combinatie met je perfectionisme waardoor het lijkt alsof alles ‘fout’ is gegaan of niet zoals je wilde/had gehoopt. Maar sis, youre doing amazing!
    Je bent in een ander land, in je eentje en net zoals je verteld moet je veel alleen dingen doen en uitzoeken. Vermoeidheid, je moet nog wat acclimatiseren .. t komt goed ❤️ Haha en je mag altijd bellen! Welk uur van de dag ook, alhoewel je vannacht naar een zwart beeldscherm moest kijken, sorry too lazy om op te staan om t licht aan te doen.
    Anyhow, geen man overboord, take it easy
    Love You ❤️❤️❤️
  6. Lauren:
    Dankjewel ❤️
  7. Els Vonk:
    3 mei 2022
    Mooi dat je uit zo'n dip positieve dingen kunt halen. Dat maakt een dag toch weer mooi. Je hebt mooie foto's gemaakt. Ik ben benieuwd naar je volgende tocht. Veel succes, groetjes Els
  8. Lauren:
    3 mei 2022
    Het voelde even zwaar gisteren, maar ik zou het voor mezelf verpesten om erin te blijven hangen. Even verdrietig zijn mag, maar we moeten ook weer door!
  9. Soerin:
    Goed bezig!!
  10. Lauren:
    Thanks!
  11. Ramon:
    3 mei 2022
    Ik vind dat je het best goed gedaan hebt op jouw eerste dag met de auto. Het was nog ff wennen maar naar gelang zal het beter vlotten.
    Ik volg je en dankjewel voor dit verslag!!! 🌷🌺
  12. Lauren:
    Thanks Ramon. Ja de eerste dag met de auto verliep verder wel prima 👍🏽
  13. Caroline:
    3 mei 2022
    Lieve super Lauren , want dat vind ik jou een HELD!!! Dat waren geen tegenslagen maar leermomenten. Als alles vlekkeloos verloopt heb je niks geleerd die dag. 💪😘
  14. Lauren:
    Je hebt gelijk ❤️💪🏽
  15. Hanna:
    4 mei 2022
    Lieve Lauren,
    Wat super dag je dit doet! We lezen met veel plezier je ervaringen en bekijken ook alle plaatsen die je bezoekt op het internet. Vergeet niet dat je ons ook altijd op elk moment van de dag kunt bellen als nodig (maar 4 uurtjes tijdsverschil met Suriname 😉). Geniet van deze mooie fase in je leven. 😎
  16. Lauren:
    5 mei 2022